Des de la darrera trobada en el Fòrum 2000, la realitat dels educadors i les educadores ambientals ha canviat molt. Quasi 10 anys de treball i d’esforç per al reconeixement professional i la millora de les condicions van donant el seu fruit. La nova societat de la informació ens permet estar més connectats/es i establir noves xarxes de treball, així com compartir amb la resta d’educadors les inquietuds i els esforços cap a una conscienciació ambiental de tota la societat. D’aquesta manera, pas a pas, certs objectius del darrer fòrum han estat assolits, amb major o menor grau. Però encara s’ha de treballar per la millora d’altres. El nostre col·lectiu és probablement el més dinàmic de l’educació ambiental, així que estem avesats/des a replantejar-nos noves fites de forma quasi continua.
En el grup 4 vam tenir una assistència de 17 persones al matí i 19 persones a la tarda.
Durant el matí es van presentar les diferents accions que alguns dels participants volien remarcar del seu treball durant els darrers 10 anys. Arran d’aquestes aportacions ja van sorgir certs aspectes que els integrants de l’àmbit 4 tenen molt presents en la seva vida diària professional dins el camp de l’educació ambiental (dificultat a l’hora d’aconseguir una estabilitat durant tot l’any dels equips d’educadors, manca de suport legal, dependència de les subvencions de les administracions públiques,...) El diàleg va ser molt fluid entre tots els integrants del grup durant la sessió del matí i ja es va entreveure la manera de comunicar-se i compartir experiències.
A la tarda, aquesta tendència es va reafirmar. Es va repartir el grup en 4 petits equips de 4 persones i un de 3 persones. En total, 5 petits grups que treballaven les dues preguntes formulades (quins objectius i línies estratègiques es mantindrien i quines s’afegirien). Després del descans, durant la posada en comú de les idees treballades pels diferents grups, es va arribar a la conclusió que presentava força dificultat el fet de mantenir l’estructura del document original, i es va proposar una reestructuració del nou document, amb menys objectius i amb una línia més clara cap a la reivindicació cap a les administracions públiques.
La homogeneïtat del grup va afavorir una bona entesa en les conclusions i un treball en equip excel·lent, més enllà de les aportacions individuals. Felicitem especialment aquest fet.
Afegir la LE: Creació de grups de treball per temàtiques/sectors, amb el projecte de crear una base de recursos a la web de la SCEA (links a entitats).
Mantenir l'OBJECTIU 4.1: Millorar la qualitat dels centres i els equips d’educació ambiental.Pots modificar qualsevol valoració clicant la icona
Eliminar la LE 4.1.1: Definició d’índex de qualitat i homologació dels equipaments i serveis d’educació ambiental.
Modificar l’OBJECTIU 4.5: Exigir a l’administració una política en educació ambiental de qualitat.
Eliminar la LE 4.1.2: Consolidació d’equips educatius estables.
Eliminar la LE 4.1.3: Ambientalització dels centres d'educació ambiental (projecte educatiu, infraestructura i gestió).
Eliminar la LE 4.1.4: Reforçament de la intervenció dels centres d’educació ambiental en el seu entorn.
Afegir la LE 4.1.5: Organització d’un servei d’assessorament i orientació als centres (laboral, legal,…).
Afegir la LE 4.1.6: Organització d’una formació continuada que s’adapti a les necessitats proposades/detectades pels centres.
Modificar l’OBJECTIU 4.2: Assolir una dotació i coordinació dels equipaments d’educació ambiental adequada a les necessitats del país.
Eliminar la LE 4.2.1: Coordinació sobre el territori d'una xarxa d'equipaments que treballin de forma coherent.
Afegir la LE Anàlisi de les necessitats socials a nivell de l’educació ambiental en l’àmbit comarcal amb la participació directa de tots els agents implicats.
Modificar l’OBJECTIU 4.3: Potenciar mecanismes de coordinació, comunicació i intercanvi entre els centres i els educadors/es ambientals.
Eliminar la LE 4.3.1: Centralització de la informació.
Eliminar la LE 4.3.2: Foment del treball en xarxa.
Eliminar la LE 4.3.3: Organització de plataformes que afavoreixin la trobada de persones, l’intercanvi d'idees i la innovació.
Eliminar l’OBJECTIU 4.4: Assumir el protagonisme que com a col•lectiu ens pertoca en la planificació i desenvolupament de l'educació ambiental a Catalunya.
Eliminar la LE 4.4.1: Reforçar els instruments de planificació de l'educació ambiental.
Eliminar la LE 4.4.2: Dotar-nos d’una estructura potent capaç de coordinar esforços, ordenar la formació, impulsar recerques i influir efectivament en l’educació ambiental que es fa a Catalunya.
Afegir l’OBJECTIU: Garantir la qualitat de la formació dels educadors/es ambientals.
Afegir la LE: Homologació de la formació dels educadors/es ambientals.
Eliminar la LE 4.5.2: Seguiment i avaluació de les actuacions de l’administració.
Eliminar la LE 4.5.1: Millora dels canals de comunicació amb l’administració.
Afegir la LE: Regulació d’uns criteris mínims de qualitat en els projectes d’educació ambiental que surten a concurs des de les administracions (temps d’execució, preu…).
Eliminar l’OBJECTIU 4.6: Aconseguir una millora de les condicions laborals i professionals dels educadors ambientals a nivell col·lectiu.
Eliminar la LE 4.6.1: Desenvolupament de línies de treball conjunt a favor del reconeixement social i administratiu com a col·lectiu, que comporti una progressiva millora de les remuneracions i de les situacions contractuals.General comments

Comments (4)
Estic compeltament d'acord, però la base de dades de recursos a la web de la SCEA és un projecte concret, de rang diferent a les línies estratègiques d'altres àmbits i d'aquest mateix. Si parlem d'un document amb una vigència de 8 anys com l'anterior, posem per cas, això o hauria de tenir categoria de projecte, i no línia estratègica?
D'acord amb la Marta, hi ha confusi´oentre projecte i línia estratègica
La canviaria: difusió de l'índex de qualitat i homologació dels equipaments i serveis d'ea, en lloc de definició.
Aquestes línies s'han eliminat perquè no són pertinents o perquè es considera que ja s'han assolit? Si és això segon, s'han assolit en alguns centres o a la majoria dels de Catalunya? No segueien sent d'interès aquestes línies com a refrència per a nous equips i equipaments?
En els projectes que concretaven aquesta línia es feia referència a la recopilació i difusió de publicacions i materials. Facilitar l'accés a informació i recursos existents em sembla que segueix sent una necessitat vigent. No només interna per als del "mundillo", sinó de projecció de la feina feta. Entenc que això es pot concretar amb la nova LE proposada, però l'eliminació de la LE 4.3.1 vol dir que s'aposta per la desaparició de centres de documentació i recursos educatius? O perquè no se'ls segueixi impulsant? O perquè no se'n crein de nous?